Sosiaalinen media - ei tulisi mieleenikään

Terho Puustinen 21.10.2013

Tein asiakkaalle sosiaalisen median suunnitelmaa, kun törmäsin kuvan twiittiin. VR:n nimiin perustettu Twitterin hupitili tiivistää hyvin syyn siihen, miksi entistä useamman yrityksen ja asiantuntijan kannattaisi kiinnostua sosiaalisesta mediasta.

Somessa käydään keskustelua asioista, jotka koskettavat suoraan tai epäsuorasti sinua tai sinun organisaatiotasi. Siellä voi kohdata potentiaalisia asiakkaita tai ottaa tuntumaa suuren yleisön ajatuksiin. Siellä tapaa myös salaperäisiä nuoria, joita perinteiset mediat tavoittavat huonommin.

Somen eri kanavissa sinäkin voit myös:

  • kasvattaa tietojasi, jalostaa näkemyksiäsi ja laajentaa maailmankuvaasi
  • jakaa omia tietojasi ja ajatuksiasi, jolloin asiantuntijuutesi vahvistuu
  • edistää organisaatiosi (liike)toimintaa kertomalla sen palveluista ja saavutuksista

Tiedän vastaväitteet.

Sosiaalinen media on täynnä kuonaa. Se vie aikaa, hajottaa keskittymisen, koukuttaa - tai pahoittaa mielen. Kaikki nämä ongelmat ovat totta, mutta niihin löytyy samantapaisia ratkaisuja kuin muihinkin ajan ja kohinan hallinnan haasteisiin.

Todellinen vastarinnan syy on usein henkinen laiskuus. Vastustaa, kun ei tunne. Ei tunne, kun ei viitsi ottaa selvää.

Sellaiset toimitusjohtajat, jotka vielä vähättelevät sosiaalista mediaa, ovat vaarallisia tapauksia, koska heidän asenteensa säteilee helposti alaisiin. Kokonainen johtoryhmä saattaa olla siksi some-katveessa. Seuraukset voivat olla arvaamattomia. Esimerkkejäkin on.

"Jos antaa muiden täyttää tyhjän tilan, voi olla varma siitä, että lopputuloksena syntyy väärä ja yksipuolinen kuva", sanoo tuoreessa Fakta-lehdessä Jouni Heinonen, joka on arvostettu viestintäkonsultti ja maineenhallinnasta kirjankin kirjoittanut Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja.

Johtamiseen erikoistuneen Faktan kannessa juttu on otsikoitu näin: KOVETA NAHKASI SOME-PUHEELTA

Faktan haastattelema Talvivaaran toimitusjohtaja Pekka Perä on sen tehnyt. Miehen ei ole tarvinnut vielä kiinnostua sosiaalisesta mediasta.

"Ei tulisi mieleenikään", Perä sanoo.

Lisää uusi kommentti