Media voi menestyä myös paperilla

Terho Puustinen 28.9.2013

Sain eilen käteeni Tekniikka&Talous-nimisen tabloidin. Lehdessä oli 48 sivua ja niin paljon ilmoituksia, että laskin ne:

Ilmoitusten yhteenlaskettu pinta-ala oli 24 sivua. Ilmoituspitoisuus tasan 50 prosenttia eli ihan lukijoiden sietokyvyn rajoilla.

Ilmoittajat lämpenivät, koska perjantain lehti oli niin sanottu messunumero. Mutta Tekniikka&Talouden myynti on vetänyt hyvin pitkin syksyä. Ikään kuin tekniikan bisneksessä ei lamaa olisikaan.

Luulen tietäväni siihen syyn. Kerron T&T:n tarinan, koska lehden nykyinen päätoimittaja Jyrki Alkio on vaatimaton mies ja koska olen itsekin osasyyllinen tapahtuneeseen.

Tapaus T&T on kiinnostava senkin vuoksi, että se onnistui hiljattain nujertamaan kilpailijansa, Sanoman kustantaman 3T-lehden.

3T:n ilmestyminen päättyy vuodenvaihteessa. Sanoma ilmoitti lehden lopettamisesta samana päivänä, kun Nokia kertoi matkapuhelinyksikön myynnistä Microsoftille. 3T:n lanseeraus herätti suurta huomiota mediabisneksessä, mutta sen kuolema kuitattiin yhden palstan uutisella.

***

Tekniikka&Talous oli kylläinen kissa vuonna 2010. Kahden suuren insinöörijärjestön, Tekniikan Akateemisten ja Uuden Insinööriliiton pitkään jatkuneet ryhmätilaukset olivat laiskistaneet lehden tekijät. Hyvänolontunne vei vaarallisille vesille.

T&T:n kustantaja Talentum tunnisti kuitenkin riskin. Ryhdyimme päättäväisesti uudistamaan lehteä allekirjoittaneen johdolla. Toimitus ymmärsi, innostui ja lähti mukaan.

Yksi tärkeimmistä muutoksista liittyi lehden tehtävään. Mietimme, pitäisikö meidän tehdä juttuja asioista, jotka kiinnostavat meitä itseämme vai niistä aiheista, jotka ovat merkityksellisiä lukijoille. Ryhdyimme tekemään entistä enemmän jälkimmäisiä.

Toimittajat, joilla oli vahva taloustoimittajan identiteetti, opettelivat tekniikan toimittajiksi. Nostimme tekniikkaa talouden rinnalle ja ohikin. Lehden profiili kirkastui. Tiivistimme sisältöjä ja laajensimme niitä, jotta keskikokoisten ja keskinkertaisten juttujen osuus vähenisi.

Ulkoasukin modernisoitiin. Teimme poikkeuksellisen rohkean lehtiuudistuksen, jossa lähes kaikki muuttui paitsi perusinsinööri Veijo Miettinen.

Uusi Teknikka&Talous ilmestyi ensimmäisen kerran helmikuussa 2011. Saimme lukijoilta innostuneen vastaanoton. Se oli hyvä alku. Yritimme joka viikko tehdä edellistä paremman lehden.

Kova yritys ei kuitenkaan riittänyt, sillä Uusi Insinööriliitto lopetti ryhmätilauksensa kesällä 2011.

UIL oli aloittanut uuden lehden kehitysprojektin Sanoman kanssa jo ennen uudistuneen Tekniikka&Talouden ilmestymistä, koska UIL halusi, että liiton johdon kannat näkyisivät sen tilaamassa lehdessä aiempaa paremmin. Diplomi-insinöörit luottivat kuitenkin T&T:n sisältöön. Tekniikan Akateemiset jatkoi tilaustaan. Insinööriyleisö hajosi kahteen lehteen.

***

Eikö teitä pelota? Kollegat esittivät tämän kysymyksen monta kertaa.

Kysymys oli luonnollinen, koska Sanoman taloudelliset ja journalistiset resurssit näyttivät lähes rajattomilta. Tekniikka&Talouden kokenut toimitus tärisi kuitenkin vain muutaman päivän. Sen jälkeen kilpailu tuntui enemmän kiihottavalta kuin pelottavalta.

Päätimme, että keskitymme entistäkin tarkemmin asiakkaisiimme, lukijoihin:

Teemme heille monipuolisempaa, relevantimpaa ja yllättävämpää sisältöä - mutta emme väännä väkisin kohuja vähäisistä asioista. Otamme etäisyyttä kyynisyyteen ja nostamme lehteen tietoisesti myös myönteisiä uutisia, koska maailmassa tapahtuu myös hyviä asioita.

Yhtiön johto antoi toimitukselle parhaan mahdollisen tuen eli työrauhan. Ilmoitusmyynti luotti tuotteeseen ja sen tekijöihin eikä tinkinyt hinnoista.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta hyvät asiat ovat usein sellaisia.

Tekniikka&Talous menestyi samantapaisella reseptillä kuin Kauppalehti Taloussanomia vastaan vuosituhannen vaihteessa. Haastajan asema on media-alalla vaikea, jos vahva brändi syttyy tekemään työtä suurella sydämellä. Vastustaja tulee silloin sparranneksi ykköstä entistäkin parempiin suorituksiin.

Omien toimien ja Sanoman hyökkäyksen ansiosta T&T:n toimitus tekee nyt selvästi parempaa lehteä selvästi pienemmillä resursseilla kuin kolme vuotta sitten. Hyvä sisältö kelpaa myös paperilla, kun kohderyhmä on fiksu ja verkosta puuttuu vaihtoehto.

 

Kirjoittaja on viestinnän yrittäjä, joka työskenteli Tekniikka&Talouden päätoimittajana kevääseen 2012 saakka.

Lisää uusi kommentti