Harvemmin mutta upeammin

Terho Puustinen 9.11.2013

Se oli tavallinen ilta, yksi tuhansista. Ajastani kilpailivat vaimo, lapset, Tekniikan Maailma ja Jorma Ollilan elämäkerta. Kiddo voitti.

Kiddo on uusi suomalainen lifestyle-lehti, jonka ostin hetken mielijohteesta. Se erottui kirjakaupan hyllyssä kaikista muista lehdistä, koska siinä oli 276 sivua.
Erikoinen formaatti vihjasi, että siinä olisi jotakin erityistä, eikä lehti tuottanut pettymystä.

Suomalaisissa lehdissä näkee harvoin niin upeasti taitettua sisältöä kuin Kiddossa.

Runsaus ja rauha yhdistyivät. Oli tilaa, ilmaa, hauskoja oivalluksia ja taidokkaita kuvituksia.

Sisältö oli naistenlehdistä tuttu: muotia, terveyttä ja matkoja. Olipa joukossa jopa pari kepeää koeajoakin. Paljon kuvia tuotteista ja juttuja ilmoittajista, sisältömarkkinointia siis. Mutta se ei häirinnyt, koska kaikissa toteutuksissa näkyi tinkimätön kunnianhimo, pyrkimys viiden tähden laatuun.

Kiddon kustantaja on tuntematon Mean Publishing ja päätoimittaja Anu Levy-Korvenkontio, joka on meikkitaiteilija ja entinen Sanoma Magazinesin kauneustoimittaja. Pieni firma otti suuren riskin ja teki jotakin, mitä ei olla Suomessa koskaan tehty.

Suurten mediatalojen formaattitehtaista ei ole tullut Kiddon kaltaisia tuotteita, vaikka tämä saattaisi olla niidenkin tulevaisuus:

Tehdään parempaa kuin koskaan mutta harvemmin. Yllätetään lukijat ja hemmotellaan heitä sisällöillä, jotka ovat elämyksiä. Tai tehdään hyödyllisempää, syvempää, merkityksellisempää ja sivistävämpää sisältöä.

Se ei ole helppoa mutta ei myöskään mahdotonta. Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Lauri Kontro kirjoitti äskettäin lehdessään, ettei median kriisistä ole muuta ulospääsytietä kuin se, että tehdään entistä parempia juttuja.

Aikakauslehtien ilmoitusvolyymi putosi tammi-syyskuussa 14 prosenttia viimevuotisesta ja sanomalehtien 16 prosenttia. Printti syöksyi moninkertaista vauhtia sähköisten medioiden ilmoitteluun verrattuna.

Tämä tauti tuskin paranee, vaikka valtio peruisi arvonlisäveron korotuksen, eikä se varmastikaan parane sillä, että lukija saa käteensä samantapaista mutta vähän ohuempaa tavaraa kuin ennen - niin määrällisesti kuin laadullisestikin.

Ilmestymiskertojen radikaali vähentäminen yhdistettynä selvästi parempaan laatuun voi tarjota monille medioille kunniallisen tien pois printistä. Jotkut ovat sille tielle jo lähteneetkin.

Lisää uusi kommentti